„Nie czekaj, aż pojawi się coś dużego. Zacznij w tym miejscu, w którym
się znajdujesz, z tym co masz, a zawsze dojdziesz do czegoś wspaniałego.”
Mary Monin Morrissey
Jak się zmotywować do pracy w
domu?
No właśnie…
Jak to zrobić żeby działało?
Jak stać się sobie szefem?
Jak efektywnie wykorzystać czas,
gdy nikt cię nie rozlicza?
Wydawałoby się proste, prawda?
Ale w rzeczywistości praca na
własny rachunek wymaga więcej organizacji niż praca na etacie. Więcej
organizacji, ale i daje zdecydowanie więcej możliwości i satysfakcji. Dlaczego?
A no jest kilka przyczyn…
Po pierwsze:
Nikt Ci nie dyktuje co masz robić
i kiedy. Sam sobie jesteś sterem żeglarzem i okrętem. Więc jeśli dobrze
pokierujesz statkiem, to osiągniesz wiele. Aby dobrze nim pokierować, potrzebna
jest ci wiedza. Wiedza, która da odpowiedź na pytania typu: co zrobić, by nie
marnować cennego czasu, jak zadziałać, jak dotrzeć do twojego odbiorcy.
Po drugie:
Możesz realizować swoje pasje i
połączyć je w całość tak, by zaczęły przynosić zyski. Robienie czegoś z pasją
daje niesamowitą wartość dodaną: „nie czujesz, że pracujesz…”
Po trzecie:
Sam sobie planujesz godziny pracy
i jej zakres. To ty decydujesz, ile czasu poświęcasz na rozwój, ile na prace z
komputerem, ile na dotarcie do odbiorcy. Nikt ci nie każe wstawać skoro świt,
gdy akurat jesteś nocnym Markiem i lepiej wychodzi ci myślenie po zmierzchu.
Nikt nie nakazuje ci robić przerwy na zawołanie, najlepiej piętnastominutowej,
podczas której nie bardzo wiadomo co ze sobą robić… Robisz przerwę, kiedy sam
potrzebujesz, pracujesz wtedy, kiedy chcesz i ile chcesz. Oczywiście to
przekłada się na efekty. Wiadomo, jak przykładasz się bardziej, efekty
pojawiają się szybciej…
Po czwarte:
Sam sobie dobierasz osoby, z
którymi chcesz pracować. Nikt ci tego nie narzuca. Masz wybór i możesz sobie
stworzyć taki zespół, jak tobie odpowiada. A jeśli wolisz pracować sam, to też
masz taką możliwość.
Co więc zrobić by być dla siebie
efektywnym szefem? Jak planować czas, by „nie uciekał między palcami”? Jest kilka
zasad, które mogą ci to ułatwić i wyklarować.
Ja mam kilka sprawdzonych
sposobów, które działają i postaram się nimi podzielić.
Na początek trzeba sobie uświadomić
to, że swoją dyscyplinę musisz oprzeć na innych mechanizmach, niż w przypadku
pracy na etacie.
Dlatego watro mieć na uwadze
zbudowanie odpowiednich nawyków. To one bowiem decydują o tym, czy jesteśmy
efektywni, czy też przychodzi nam to z trudem.
Chodzi bowiem o to, by praca
przynosiła zysk a równocześnie istotne jest to, by tak wszystko zaplanować,
żeby stres spowodowany terminami nie popsuł satysfakcji z wykonywanego zajęcia.
Celem działania w życiu powinna być wolność, którą możesz wykorzystywać w
sposób, który podwyższa także jakość twojego życia w innych obszarach.
Od czego więc zacząć?
- Mój
sprawdzony sposób to plan zadań do wykonania na kolejny dzień.
Robię to zawsze przed snem.
Podsumowuję to, co wykonałam danego dnia i planuję zadania na kolejną dobę.
Tak, u mnie dobę, gdyż z uwagi na to, że zajmuję się synkiem (który też sobie
sam planuje dzień i to zawsze bardzo kreatywnie) muszę się dostosować do
warunków, które mam.
Ważne jest to, by plan był
zapisany. Możesz do tego użyć zarówno kartki i długopisu jak komputera czy
telefonu. Pisz tam i w taki sposób, jak jest tobie wygodnie. Plan rób w postaci
listy, nie wypracowania. Masz na to spojrzeć i łatwo odhaczyć co zrobiłeś, a
nad czym jeszcze trzeba popracować.
Dobrze byłoby ustalić sobie
ogólnie plan dnia i godziny pracy. Lecz jeśli nie masz takich możliwości,
dostosuj to tak, byś był w stanie to ogarnąć. Ja nie lubię, gdy ktoś przerywa
mi wykonywane zadania. Więc najlepiej pracuję, gdy mały idzie spać. W dzień
natomiast najlepiej idzie mi planowanie, co z kolei jest bardzo przydatne przy
podsumowaniu każdej doby.
Ważne, żeby wyrobić sobie nawyk:
o tej godzinie siadam i wykonują poszczególne zadania. Nie odkładaj rzeczy na
później. A jeśli musisz to zrobić, z przyczyn od ciebie niezależnych, to
pamiętaj, by kolejnego dnia nadrobić to, czego nie udało się zrealizować.
Ważne przy planowaniu jest też
to, by zadania do wykonania były szyte na „twoją miarę”. Co to znaczy? Ano to,
by zadań nie było ani za dużo, ani za mało. Gdy obciążysz się pracą, po pewnym,
czasie będziesz tak zmęczony, że w wszystko w tobie będzie krzyczało: nie
wyrabiam, nie daję rady, to nie dla mnie… A to prosta droga do wypalenia. Gdy
ustalisz zaś za mało zadań, będziesz miał poczucie, że masz ciągle czas, co
może powodować, że wszystko będziesz odciągał w czasie. To z kolei w pewnym
momencie doprowadzi do tego, że poszczególne rzeczy się na siebie nałożą. Kolejna
pułapka tu jest taka, że będziesz robił wiele rzeczy niepotrzebnych, zamiast
skupić się na priorytetach. I jeszcze jedna ważna rzecz, im mniej zaangażujesz
czasu, Tym wolniejsze będą efekty.
Zorientuj się zatem, ile pracy to
dla ciebie w sam raz, by to co robisz było dla ciebie przyjemnym zarobkowaniem.
- Sprawdzaj
efekty
- Bądź
konsekwentny
Pamiętaj, tylko wytrwałość
powadzi do stabilnego sukcesu. Nie zawsze idzie prosto, nie zawsze jest łatwo. Ale
jak wiesz do czego dążysz jest zdecydowanie łatwiej. Miej główny cel, dąż do
niego krok po kroku, planując mniejsze celiki po drodze.
- Oddziel
przestrzeń pracy od przestrzeni domowej.
- Dawaj sobie
nagrody.
Co może być nagrodą? To zależy od
samego ciebie. Nagrodą już jest umiejętność podziękowania sobie za dobrze wykonaną
pracę. Może to być mała lub większa przyjemność dla ciała lub ducha.
- Zadbaj o
wolny czas
Dobrze zaplanowany czas
odpoczynku podnosi poziom endorfin i podnosi motywację. Dzięki temu stajemy się
bardziej kreatywni.
Pamiętaj, ruch najlepiej wpływa
na nasze samopoczucie. Ciało po wysiłku fizycznym staje się
zrelaksowane, znika wszelkie napięcie. Ma to istotny wpływ na gospodarkę
hormonalną i naszą motywację do działania. Dostosuj poziom aktywności do
siebie. Może to być zarówno spacer jak i aktywny trening.
Znajdź czas na relaks, spotykaj
się z ludźmi
W życiu należy zachować
odpowiedni balans. Musisz mieć czas na regenerację, podczas której nie myślisz
o pracy. Umysł potrzebuje odpoczynku i nie można cały czas funkcjonować na
wysokich obrotach myślowych. Umiejętność relaksacji jest zatem kluczowa, abyś
był produktywny i z entuzjazmem podchodził do pracy.
Wysypiaj się
Sen ma bardzo istotne znaczenie,
z wielu powodów. Najważniejszym z nich jest jednak ogromne powiązanie kortyzolu
z jakością naszego snu, gdyż to on powoduje zmęczenie oraz znużenie w ciągu
dnia.
Jak więc efektywnie i dobrze sypiać?
- Zadbaj o całkowity mrok w
pokoju. Nasz mózg odczytuje każdy sygnał fotonowy jako bodziec do uaktywniania
się. W ten sposób nie możemy zapaść w głęboki sen, gdyż melatonina (hormon snu)
jest hamowana przez światło.
- Staraj się też nie używać
smartfona ani laptopa przed samym snem. Warto dodatkowo zadbać o odpromienniki,
które pozwolą na znaczne zmniejszenie promieniowania.
Mam nadzieję,
że w/w rady pomogą ci zmotywować się do pracy. Nie jest to ciężkie zadanie,
jednak wymaga zaangażowania w zmianę nawyku.
Za każdym dniem będzie coraz
prościej. Wypracowanie dobrych nawyków pozwoli zarówno na efektywną i kreatywną pracę jak i na
szczęśliwe życie prywatne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz